8 maj 2017

Lax fiske i Hasslö

Efter många krismöten kunde vi åka ner för att fiska i Östersjön,  det var många dåliga väderrapporter innan. Det var Fetmats o Tony  som åkte med mig o Lars ner och vi trodde på 2 kanske 3 dagars fiske. Första dagen var kanon fin med bleke o solsken. Vi åkte ut mot de platser som gav de fina laxarna förra året men det var segt det hade inte varit nått bra fiske innan, kanske för kallt i vattnet sa en del. Efter halva dagen så högg det på min rigg 55 fot ner där en rino flasher med en gummi fisk satt. Det rusade ut lina i en lugn men bestämd fart, och jag kunde bara titta på rullen. Jag fick lite lina men laxen tog tillbaka så det blev en lång kamp ( 25 min ) innan Lars kunde håva en fet vildlax på 110 cm o 18 kg. Vi satte tillbaka den snabbt efter några kort och jag fick pusta ut o vila armarna som va slitna men det kändes gott att få uppleva en storlax igen. Det var enda laxen vi fick o team Fetmats fick inget. Andra dagen var solig med lite gammal sjö o lugn vind, vi åkte direkt ut mot platsen som gav laxen o det såg bra ut men inga hugg. På eftermiddagen så ökade vinden å det var en stökig sjö men vi körde länge men det vart bara en näbbgädda o en torsk. Tony i andra båten lyckades fånga en fin lax på 14 kg i sista stund. Det blev inget mer för dag 3 blåste bort så vi packade oss hemåt. Det togs en del fisk av andra men ingen jätte, vattnet var 6-8 grader