11 sep. 2017

Gloma 2017

Vi åkte som senast jag o Sjögga i min bil o Morgan o Tomas i mogges bil mot Alvdal.

Väl framme så hade vi en trevlig kväll med möe planering o taktik snack........

Mogge o Sjögga startade torsdagen med en hyrd eka och utforskade möe vatten med ett gott resultat medan ja o Tomas åkte efter älven och provade många platser men vi hade dåligt fiske. När vi på efter middan råkade se lellebror o Sjögga på en liten ö då kunde vi få skjuts av sjögga till ön. Där var det lite huggvillig fesk å ja drog på en hyffsad harr och det räddade dagen.

Fredagen var planen att åka norrut till Tynset där vi haft bra feske året innan och det såg lovande ut. Men det blev svårt för det blev en jätte kläckning och det flöt insekter överallt så de var väldigt svåra att fånga. Det roliga var att det var stora harrar runt våra ben helt oskygga och jag kunde se en fin harr som steg på Tomas fluga bara en meter från mig.

Lördagen var målet att prova "raksträckan" men det regnade möe på morgonen så vi fick vänta ett tag innan vi kunde åka dit. Väl framme så gick alla utom Mogge till det mer lättfiskade stället och vi fick flera harrar, men de var lite mindre medans lellebror jublade söder om oss å då vet man att han får fin fesk. Jag kunde inte hålla mig så jag gick ner mot honom och han lämnade över platsen efter att han haft ett kanon feske me många fina feskar. Jag hann kasta några kast då det började blåsa och det var snabbt vita gäss på topparna ... Faan tyckte jag o gick in till land å satte mig för att se om det skulle ge sig. Efter en stund så åkte vi söderut igen för att leta lite vind lugnare ställe och det gjorde vi men där var fisket segt.
En stund senare så tyckte jag att det lugnade sig så jag fick med mig Tomas norrut igen till raksträckan. Vi vadade ut och det var lugnare nu och efter en kort stund så vart det bleke. Vi hade en stund me kanon feske och det räddade hela resan, de tog mycket på torrt och det var hugg som var brutala. Det är detta feske man drömmer om varje gång man åker mot Gloma. Söndagen hann vi med ett kort pass på morgonen efter öring nära boendet och Sjögga var säker o krokade 5 stycken på spinn. Boendet o sällskapet var som vanligt hög klass vädret var lite så där men det gör inte så möe me bra fölk o feske.